PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
KONSEP PENDIDIKAN: Perkara paling utama dalam menyediakan manusia menghadapi masa depan.
PERUBAHAN: Sesuatu yang tidak dapat dielakkanMenurut Oliver(1996): Perubahan lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding kestabilan. Perubahan yang berlaku kadangkala mewujudkan ketidakpastian. Manakala ketidakpastian mesti dielakkan kerana ianya boleh meruntuhkan masa depan palajar
JENIS-JENIS PERUBAHAN
Menurut Dessier (1995) perubahan terbahagi kepada 4:
i) Perubahan kearah peningkatan: Memberi kesan kepada komponen tertentu dalam organisasi.
ii) Perubahan strategik organisasi: Melibatkan perubahan keseluruhan organisasi
- Definisi semula peranan organisasi
- Perubahan nilai teras organisasi
- Perubahan struktur dan strategi organisasi
iii) Perubahan Reaktif (Tindakbalas): Akibat daripada tidakbalas daripada pihak pelanggan atau pihak yang berkepentingan.
- Perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukannya) Perubahan akibat daripada jangkaan: Disebabkan dari kesedaran.
- Persiapan berkemungkinan berlakunya perubahan
- Penciptaan teknologi baru yang memerlukan organisasi perubahan
- Persiapan menghadapi polisi kerajaan.
- Perubahan dalam trend tenaga kerja
MODEL-MODEL PERUBAHAN
a) Model penggabungan Roger
- Proses inovasi bermula apabila masalah telah dikenalpasti
- Masalah adalah mungkin berdasarkan penyelidikan
- Kemudian masalah akan disiasat dan bagaimana akan diselesaikan
b) Model Kanter
- Struktur dan inovasi dapat difahami sekiranya dibahagikan kepada 4 perkara:
o Penjanaan idea
o Membina idea
o Merealisasikan idea
o Pemindahan idea
c) Model Rand
- Kajian tindakan untuk memandu ke arah pengumpulan dan analisis data
- Berman & McLaughin: proses melibatkan 3 langkah:
o Daya usaha
o Implimentasi
o Penggabungan (dengan amalan sedia ada)
d) Model Acot
- Kehendak perubahan dalam proses Pengajaran dan pembelajaran berkembang secara beransur-ansur
- Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu:-
1. Kemasukan (Entry)
2. Memilih (Adoption)
3. Menyesuaikan (Adaptation)
4. Penggunaan (Appopriation)
5. Mereka Cipta (Invention)
1. Kemasukan (Entry)
2. Memilih (Adoption)
3. Menyesuaikan (Adaptation)
4. Penggunaan (Appopriation)
5. Mereka Cipta (Invention)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan