Selasa, 12 Mei 2009

NOTA KULIAH MINGGU KE-3 (DR IZHAM)

PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
KONSEP PENDIDIKAN: Perkara paling utama dalam menyediakan manusia menghadapi masa depan.
PERUBAHAN: Sesuatu yang tidak dapat dielakkanMenurut Oliver(1996): Perubahan lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding kestabilan. Perubahan yang berlaku kadangkala mewujudkan ketidakpastian. Manakala ketidakpastian mesti dielakkan kerana ianya boleh meruntuhkan masa depan palajar
JENIS-JENIS PERUBAHAN
Menurut Dessier (1995) perubahan terbahagi kepada 4:
i) Perubahan kearah peningkatan: Memberi kesan kepada komponen tertentu dalam organisasi.
ii) Perubahan strategik organisasi: Melibatkan perubahan keseluruhan organisasi
- Definisi semula peranan organisasi
- Perubahan nilai teras organisasi
- Perubahan struktur dan strategi organisasi
iii) Perubahan Reaktif (Tindakbalas): Akibat daripada tidakbalas daripada pihak pelanggan atau pihak yang berkepentingan.
- Perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukannya) Perubahan akibat daripada jangkaan: Disebabkan dari kesedaran.
- Persiapan berkemungkinan berlakunya perubahan
- Penciptaan teknologi baru yang memerlukan organisasi perubahan
- Persiapan menghadapi polisi kerajaan.
- Perubahan dalam trend tenaga kerja
MODEL-MODEL PERUBAHAN
a) Model penggabungan Roger
- Proses inovasi bermula apabila masalah telah dikenalpasti
- Masalah adalah mungkin berdasarkan penyelidikan
- Kemudian masalah akan disiasat dan bagaimana akan diselesaikan
b) Model Kanter
- Struktur dan inovasi dapat difahami sekiranya dibahagikan kepada 4 perkara:
o Penjanaan idea
o Membina idea
o Merealisasikan idea
o Pemindahan idea
c) Model Rand
- Kajian tindakan untuk memandu ke arah pengumpulan dan analisis data
- Berman & McLaughin: proses melibatkan 3 langkah:
o Daya usaha
o Implimentasi
o Penggabungan (dengan amalan sedia ada)
d) Model Acot
- Kehendak perubahan dalam proses Pengajaran dan pembelajaran berkembang secara beransur-ansur
- Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, iaitu:-

1. Kemasukan (Entry)
2. Memilih (Adoption)
3. Menyesuaikan (Adaptation)
4. Penggunaan (Appopriation)
5. Mereka Cipta (Invention)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan